fredag 7. september 2012

DAGSORDEN!

HEII!!

Vi har nå fått i oppgave, der vi skal skrive ett innlegg om hva dagsorden er og hva jeg mener mediene har satt dagsorden denne uken.

Hva er dagsorden?

Mediene har makt gjennom hvilke saker som blir dekket, og hvordan de blir presentert. De kan fremme interessene til bestemte samfunnsgrupper og påvirke karrieren til politikere. De skaper kjendiser, skurker, helter og ofre og bestemmer hvem som skal komme til orde.

Nyhetsredaksjonene får inn en jevn strøm av pressemeldinger og pressepakker fra for eksempel styringsorganer, ideelle organisasjoner og bedrifter. Noen saker prioriteres, mens andre blir kastet i søpla. Når nyheter velges ut i redaksjonene, blir en rekke nyheter også valgt bort. Mediene har dermed makt gjennom utsiling og valg som blir gjort før saker kommer på trykk.

TATT FRA MEDIE MØTER 1





Hva jeg mener er blitt satt til dagsorden denne uken:

Den saken som er blitt mest satt til dagsorden ikke bare denne uken men i fire uker er Sigrid saken. Denne saken har fått ekstremt mye oppmerksomhet i media og det synes jeg er bra. Grunnen til at jeg tror denne saken har fått så mye oppmerksomhet i media er fordi dette hente så plutselig og bare ett år etter 22. juli saken. Sigrid saken tror jeg vi får høre enda mer om i media siden det ikke er sikkert hvordan hun ble drept osv. 





 Håper dere alle har lært noe!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar