FRI-PLATTFORM

HEI!

Da har vi fått en ny oppgave som heter Fri plattform. Denne oppgaven går over 5 uker hvor vi selv skal velge hvilket "fagfelt" vi skal jobbe med.

Denne oppgaven går ut på at vi skal selv velge om vi vil utføre arbeidet, grafisk, foto, film ect. Her skal vi lage en slags reklame basert innspill til Vågen vgs. Hvert år får Vågen besøk av 9, 10 klassinger som da skal besøke skolen, få informasjon, og eventuelt velge om de skal søke seg inn på denne skolen når de skal det. Vi som går på medie skal da lage noe som skal vises til disse elevene.

Vi får 5 uker på oss, og her skal vi enten jobbe i grupper eller individuelt. Jeg har valgt å jobbe alene.

IDEEN MIN:


Jeg skal lage en DST. Dere kan lese om hva det er hvis dere går inn på det inlegge om infotainment.

Jeg har valgt å gjøre det på denne måten fordi da kan jeg velge å vrake i bilder å film. BEST OF BOTH WORLDS.

Jeg skal lage en DST hvor jeg skal ta for meg hvordan det er å være medie elev på Vågen vgs. Jeg skal også vinkle inn hvilke muligheter Vågen elever har med å gå på denne skolen.

I denne DSTen skal jeg ha med 2 intervjuer av elever som går første året på medier og kommunikasjon. Her skal jeg spørre spørsmål om hvordan det er å gå på Vågen, Hvilke forventninger de hadde før de begynnte og om forventningene ble oppfylt. Jeg har også tenkt å gå litt inn i dybden på hvilke slags fag medie tilbyr. Så har jeg tenkt til å spørre personen(e) om hvilket programrettning de liker best, og hvilken oppgave som falt best i smak. Jeg har også tenkt til å vise til hvilke oppgaver og hvordan prossessen har vert.

Dette er min produksjonsplan:


Jeg har valgt å fordele det jeg skal gjøre i løpet av denn perioden på denne måten.





PREFLEKSJON:




1)
Slik som jeg har forstått oppgaven så skal vi lage et medieprodukt som viser hvordan det er å gå på Vågen vgs. Vi skal promotere eller informere hvordan det er å være elev på Vågen vgs. Hvert år får Vågen besøk av 9. og 10. klassinger som skal hospitere på skolen vår. Vi skal da kunne bruke dette medieproduktet til å informere disse elevene hvordan det er å gå på skolen slik at de får et innblikk over hvordan vi har det her på vågen.

Selve oppgaven heter fri-plattform. Det vil si at vi som elever kan velge hvordan vi vil løse oppgaven. Vi kan velge om vi vil gjøre det grafisk, foto, film osv. Vi kunne velge om vi vil være i grupper eller om vi vil gjøre det individuelt. Jeg har valgt å løse oppgaven for meg selv.

2a)
Målgruppen min er 14-16 åringer. Dette er fordi de går i 9. og 10. klasse, da er de i denne alderen. Jeg tror at jeg kommer til å nå målgruppen min fordi jeg skal bruke lyd, bilde og film. Jeg har med andre ord valgt å gå på det visuelle og lyden. Jeg har valgt å gjøre det på denne måten fordi det er lettere å interessere seg for noe hvis det er litt variasjon i oppgaven. Det synes i alle fall jeg.

 Jeg vet at det er mange gutter som har lyst til å søke på media fordi de kanskje tror at det er en lett måte å komme seg gjennom videregående på. Jeg skal da prøve å overbevise alle at det er ikke en dans på røde roser, det krever faktisk ganske mye arbeid for å få et bra produkt. Jeg skal også prøve å overbevise jenter og gutter om at det bare er hardt arbeid som har en nytte spesielt for å få gode produkter og gode karakterer.


INTERVJUSPØRSMÅL OG MANUS:


HEI!

Nå tenkte jeg å legge ut intervjuspørsmålene mine og manuset mitt. Jeg valgte å legge det ut på bloggen for å vise dere hva jeg driver med og hvordan jeg satte i gang ect.



INTERVJUSPØRSMÅL

GUTT:

1.   Hvorfor valgte du medie og kommunikasjon på vågen?

-

2.   Hva slags forventninger hadde du? Og har de blitt oppfullt?

-

3.   Hvordan er det å  gå på medie, vågen?

-

4.   Er det noe du ikke liker med å gå på Vågen?

-





JENTE:

1.   Hvordan er det å jobbe med de ulike fagene som man har på medie?

-

2.   Hvilke oppgaver har du likt best å jobbe med? (vis oppgave)
-
3.   Har du noen tanke om det du gjør nå er noe du har lyst å holde på med etter vgs? (hvorfor, hvorfor ikke?)

-







MANUS TIL FRI-PLATTFORM

Dette er Vågen. Vågen er en skole med 850 elev plasser. Skolen har 4 etasjer og er plassert i hjertet av Sandnes.

Vågen har følgende studie retninger man kan gå, MDD (musikk, dans, drama), Media og kommunikasjon, studie spesialiserende med formgivning og design å håndverk.

Hovedfokuset mitt skal være på Media og kommunikasjon på Vågen. Innen for media har vi forskjellige studieretninger vi kan gå. Vi har grafisk, foto og film.
Nå skal vi snakke litt med Roar Kolnes som går første året på Media og kommunikasjon. Han satt nemlig i deres posisjon og måtte velge skole for litt over 1 år siden.

Innen for media har vi forskjellige studieretninger vi kan gå. Vi har grafisk, foto og film. Hun som vi skal høre på nå liker best å arbeide grafisk. Denne jenta heter Thea Fernblad og hun går også første året på Media. Når vi ser på de forskjellige produktene som Thea har laget, så har hun ikke kommet på denne ideen med en gang. Det som hun har levert har tatt lang tid og mye tenking og planlegging.

Vågen er utstyrt med topp utstyr. Vi kan låne hva vi vil, når vi vil. Vå har også tilgang til flere redigeringsrom hvor det går an å ta opp lyd, vi har et lyd studio, et fotostudio og mye mer.




MOODBOARD:



Tenkte jeg skulle slenge med et bilde av moodboardet mitt. Det var altså her jeg begynnte. Jeg satte meg ned å begynnte å samle bilder som skulle illustrere temaet mitt i DSTen jeg skal lage.




REFLEKSJON 2b:

I mitt ferdigstillte produkt kan det hende at det er noen støykilder. Jeg kan først starte med å fortelle hvordan det hele ble til slutt. 

Jeg valgte å lage en DST der jeg satt hovedfokuset mitt på medie og kommunikasjon her på Vågen. Jeg tok med to intervjuer der jeg intervjuet en jente (Thea) og en gutt (Roar). Jeg valgte dette bevisst for å appelere til begge kjønn. Det kan selvfølgelig komme støy av dette valget men jeg valgte det for å prøve å få frem at det ikke bare er jenter som går på medie og kommunikasjon. 

Farge valget mitt i DSTen har også vert bevisst. Jeg har prøvd å bruke fargene som er i Vågen logoen for å få en helhet i filmen. Jeg har brukt tyrkis, mørke blå og orange. Dette kan også fungere på samme måte som støy, men jeg tror ikke at det kommer til å bli et så stort problem. Det er egentlig ingen som synes at blå og grønn er gutte farger, mens rosa og gul er jente farger. 

Jeg føler at jeg kommer til å nå frem til min målgruppe som er ungdomsskole elever. Jeg har valgt å ta med personer som er litt eldre men som sitter i den posisjonen som de snart skal innta. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar