mandag 20. januar 2014

Forbedre rykte til Norwegian

Ide og Selve oppgaven:

Oppgaven vi har fått disse to ukene er å lage noe som forbedrer ryktet til enten Norwegian eller Russen. Vi skal velge hvilken plattform vi skal ta i bruk å jeg å Martine har valgt å lage en tv-reportasje.

Jeg skal altså være på gruppe sammen med Martine. Vi skal lage en tv-reportasje der vi skal prøve å forbedre ryktet til Norwegian som ikke har fått så veldig mye positivt i medier i det siste.

Disse linkene som jeg har lagt under er noen linker som viser negativitet som omringes Norwegian.




Vi skal ha en omgang med 5 på gaten for å høre hva folket synes om Norwegian og om de heller vil velge for eksempel SAS fremfor Norwegian. Vi skal prøve å ordne slik at vi kan komme inn på flyplassen å filme der eller eventuelt filme inni et av Norwegian flyene. Vi skal også prøve å få en liten samtale med en som er leder for Norwegian på Sola slik at vi kan komme oss ut til flyplassen.


Det er selvfølgelig begrenset hva vi får lov til av de, men det skader ikke å prøve å spørre.


Foreløpig vet vi ikke hvordan ukene våre ser ut fordi Martine er ikke på skolen i dag å vi må avtale litt med folk men vi skal ut å filme fem på gata på Onsdag eller Fredag.

REFLEKSJON:


Tirsdag 21.01
Jeg har nå sittet å ringt å prøvd å få tak i noen som helst fra Norwegian men får det ikke til. Jeg har ringt 12 forskjellige personer og ringt flere ganger til samme nummer men ingen kan hjelpe meg med noe som helst. Jeg har blitt sendt videre å fått andre nummer til forskjellige personer og slik har det fortsatt hele dagen. Jeg har sendt en mail til leder for Stavanger lufthavn, men har ikke fått svar av han heller.

Denne oppgaven gikk ikke helt som planlagt. Det var meningen at vi skulle lage en tv-reportasje der vi skulle intervjue folk fra Norwegian. Men etter tre dagers ringing og prøving, fikk vi ikke avtalt med noen og ingen ville egentlig snakke med oss. Vi fikk svar fra en mann i fra Norwegian der han sa at vi kunne ta et telefon intervju med ham på Tirsdag den 29.01, men vi måtte dessverre si nei siden da var det for sent.

 Vi la derfor den ideen på is. Etter litt sykdom fra både meg å Martine bestemte vi oss for å lage radio program. Etter en del med undersøking fant vi ut hvordan vi ville bygge dette programmet opp. Vi snakket med folk rundt omkring og fant ut hva de mente. Vi prøvde oss også på fem på gaten, men dessverre var folk ekstremt negative til å svare på de spørsmålene vi eventuelt skulle stille.

Manuset vi brukte da vi skulle lese dette inn i et redigerings rom:
Jo takk for det Martine og ikje minst GOD MORGEN, i dag e det Norwegian som står på agendaen og i Den siste tiden har det vært mye negativt i media om det norske flyselskapet Norwegian. Det var ikke før direktør Bjørn Kjos bestilte inn dreamliner flyene at selskapet ble fremsiden av alle Norske aviser.

Kunder har klaget over store forsinkelser og dårlig informasjon og fremdeles prioriterer ikke Norwegian å gjøre det optimalt for kunden. Eller er dette kun det media får frem?

Intrvju gate

7 av 10 som har flydd med norske flyselskap, mener at det er Norwegian som har best pris, dyktigst personell og best punktlighet.

De fleste mener også at innkjøpene av dreamliner flyene viser at flyselskapet har en intensjon om å ta selskapet et hakk videre. Kundene mener derfor at litt hindringer i starten er å regne med.

Etter vi har spurt oss litt rundt har vi bare fått gode og positive tilbake meldinger og det vises ikke at folk holder noen nag til hva som har skjedd. Du hørte på radio 2 med Martine og Victoria takk for oss.

Vi leste inn og klippet opptakene i Audition, det samme gjorde vi med opptakene som vi tok opp når vi spurte folk på gaten. Bare at vi bare redigerte klippene i Audition ikke leste det inn.

Vi har brukt prosess modellen fordi senderen er oss, budskapet er Norwegian, her kan det komme inn støy hvis noen ikke vet hva Norwegian er eller hva de har gjennomgått den siste perioden. Mottakeren er de som hører på radio kanalen vår så med andre ord, folket. Jeg vil ikke si at vi har brukt to stegs hypotesen eller tekstmodellen.

Målgruppen vi har satt oss er 18+, dette er fordi det er ofte de som tar å bestiller fly billetter og er opptatt av dette med pris og punktlighet. Jeg føler at vi har klart å nådd målgruppen slik vi skulle. Vi har nådd målet ved å bruke et lett ordbruk slik at folk med ikke så bredt ordforråd kan forstå oss, og vi har prøvd å høres glade og overbevisende ut.

Alt i alt synes jeg at denne oppgaven var helt ok. Vi hadde litt problemer i starten og vi ble ganske frustrerte over at vi ikke fikk tak i noen. Vi prøvde å ringe Bjørn Kjos, da han ikke tok telefonen, så la Martine igjen en beskjed på svareren, men vi hørte aldri noe. Men vi har vertfall gjort en innsats og det er jo bra. Jeg vil ikke si at jeg er 100% fornøyd med produktet, men under omstendighetene ble det helt ok. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar